دفترچه راهنمای نگهداری و استفاده از تایر

بازرگانی فرهاد نویان

واردکننده انواع تایرهای

OTR , TBR , PCR , INDT

شماره های تماس : 02188301517 , 02188844214 ,  02188863061 , 02188301197 , 02188838192 fax

آدرس:تهران خیابان قائم مقام فراهانی پلاک ۹۲ طبقه دوم 

کد پستی: 1585987814

  • روش های نگهداری و مراقبت از تایر
  • تاثیر تنظیم باد بر تایر
  • چند توصیه برای بالا بردن عمر تایر
  • مواردی که شامل گارانتی نمیشوند
  • انواع طرح ( آج)تایر
  • نحوه انبارداری تایر
  • نحوه انبارداری تیوب
  • انبارداری تایرهای نو
  • شرایط محیط نگهداری تایر
  • نگهداری تایرهای مصرف شده
  • نگهداری تایرهای نصب روی دستگاه

راهنمای استفاده صحیح از تایر ( نصب و نگهداری تایر)

مصرف کننده گرامی، راننده عزیز، سلام

از اینکه یکی از محصولات بازرگانی نویان را برای خودروی خود انتخاب نمودهاید از شما متشکریم و روزهایی خوش همراه سفرهایی ایمن را برای شما آرزو داریم. شما معمولا میکنید. تایرهای خوروی شما نیز در حقیقت برای انجام هر فعالیت خاص، از کفش مناسب آن فعالیت استفاده کفشهای ماشین شماست و آخرین حلقه زنجیر اتصال خودروی شما به جاده محسوب میگردد که انتقال دهنده قدرت موتور به جاده، جابجا کننده وسیله نقلیه و دریافت کننده شوکهای وارده از طرف جاده میباشند. دریافت شوکهای وارده از طرف جاده و خودرو، به حرکت درآوردن خودرو از طریق انتقال نیروی موتور به چرخ، شتابگیری، توقف خودرو در اثر ترمزگیری، تغییر مسیر حرکت خودرو و … از مهمترین نقشهای تایر شماست.

شما با مراقبت از تایر خود علاوه بر آنکه ایمنی خود را در حرکت با خودرو تضمین مینمایید، هزینه های استهلاک و سوخت آن را نیز کاهش میدهید. اولین نکته ای که باید توجه داشته باشید آن است که عملکرد کلیه تایرهای وارداتی بازرگانی نویان به مدت 81 ماه از تاریخ تولید حک شده روی دیواره تایر، در برابر عیوب و اشکالات احتمالی ناشی از عملیات تولید، ضمانت گردیده است. از این رو در صورت رعایت نکات مربوط به نگهداری صحیح تایر و بروز هرگونه مشکل در عملکرد تایر خود میتوانید به شبکه نمایندگیهای ارائه خدمات پس از فروش ما در سراسر کشور مراجعه و یا تماس حاصل فرمائید تا برای دریافت خسارت معیوب، اقدام مقتضی معمول گردد.

نگهداری درست تایر مشکل نیست، کافیست کمی به آن توجه کنیم. در بحث نگهداری و افزایش طول عمر یک تایر، هیچ نکته ای مهمتر از اطلاع و مراقبت دائم از فشار باد داخل تایر نیست. اطلاعات مربوط به تنظیم فشار باد تایر معمول در دفترچه راهنمای خودرو و یا اغلب روی برچسبهای نصب شده در قسمت داخلی در، صندوق عقب خودرو، قسمت داخل در باک بنزین مشخص شده است. همواره تایر را به میزان توصیه شده توسط سازنده خودرو، باد نمائید. فشار باد داخل تایر را هر ماه و یا هر 3331 کیلومتر یک بار (هرکدام که زودتر فرا رسید) و قبل از سفرهای طولانی با استفاده از یک فشارسنج سالم تنظیم نمائید. فشار باد داخل تایرها را حتما ، زیرا هوای داخل تایر با گرم شدن افزایش حجم پیدا کرده ً هنگامیکه سرد است تنظیم نمائید و فشار آن افزایش مییابد.هیچگاه تایر را به میزان حداکثر فشار باد درج شده روی دیواره تایر باد نزنید، این عدد، نهایت میزان تحمل باد تایر را بیان مینماید.

کم بادی دشمن شماره یک تایر است.

حرکت با تایر کم باد پیامدهای زیر را دارد:

1-فرسایش و خستگی سریعتر، خصوصاً در ناحیه شانه ها به دلیل افزایش سطح تماس تایر با جاده.
2-کاهش کارایی تایر به خصوص هنگام فرمانگیری.
3-افزایش مصرف سوخت خودرو
4-خارج شدن تایر از آب بندی روی رینگ و خروج باد تایرهای تیوبلس و صدمه دیدن رینگ.

حرکت با تایر پرباد نیز منتهی به عواقب زیر میگردد:

1-عدم تسلط هنگام رانندگی و فرمانگیری و پیامدهای خطرناک آن(کاهش سطح تماس تایر با جاده)
2-فرسایش سریع در قسمت میانی رویه تایر
3-صدمه دیدن سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو
4-کاهش قابلیت عبور تایر از روی موانع

چند توصیه مهم که عمر مفید تایر شما را بالا میبرد:

قبل از نصب تایر روی رینگ دقت نمائید که بدنه رینگ از هر نظر سالم و فاقد هرگونه زدگی، ترک خوردگی، زنگ زدگی و … بوده و اندازه رینگ متناسب با سایز تایر شما انتخاب گردد.
صدمه دیدن طوقه تایر به علت جاگذاری غلط روی رینگ موجب میشود تا پاشنه بید آسیب دیده و با پارگی لبه در آن ناحیه، هوا به درون لایه های بدنه تایر نفوذ کرده و قسمتی از بدنه متورم شود. از مواد روان کننده غیر شیمیائی مانند محلول آب صابون رقیق استفاده نمائید.

برای سهولت نصب تایر روی رینگ حتماً به خاطر داشته باشید در سفرهای طولانی، تایر در اثر حرکت مداوم و اصطکاک مستمر با سطح جاده، داغ شده و دچار فرسایش زودرس میگردد، پس بهتر است هر چند وقت یکبار، با توقف کوتاه و استراحت، امکان خنک شدن تایرها را فراهم کنید. ضروری است چرخها پس از هر ۰۱۱۱۱ کیلومتر کارکرد به صورت ضربدری و یا مستقیم زیر خودرو جابجا گردند، این عمل باعث افزایش طول عمر مفید تایرها شده و فرسایش یکنواخت تایر را به همراه خواهد داشت.
در صورتیکه علاقمند به استفاده از تایر اسپورت هستید، حتماً میبایستی از جداول راهنمای مخصوص جایگزینی تایر استفاده نموده و یا از متخصصین مربوطه راهنمایی بگیرید.
اگر تایر مورد استفاده بزرگتر از تایر استاندارد معرفی شده خودرو باشد، علاوه بر ایجاد مشکل در فرمانگیری، میزان مصرف سوخت خودرو شما افزایش یافته و مقدار سرعت و مسافت پیموده شده که در کیلومتر شمار نشان داده میشود نیز با واقعیت تطابق نخواهد داشت.
استفاده از تایر غیراستاندارد ( با قطر بالاتر ) باعث کاهش کارائی سیستم تعلیق و استهلاک سریعتر اجزاء چرخ و بلبرینگها میگردد. تایرهای کارکرده را به موقع تعویض نمائید و هرگز از تایرهای صاف استفاده ننمائید. زمان مناسب تعویض تایر وقتی برسد (TWI) است که هنوز چند میلیمتر از عمق آج آن باقیمانده و یا به میزان حد مجاز فرسایش مشخص شده روی تایر.
توصیه میگردد هر چند وقت یکبار فشار باد تایر زاپاس خودروی خود را نیز کنترل نمائید.از استفاده رینگ بزرگتر از استاندارد سازنده خودرو جداً خودداری نمائید. بالانس نمائید، چرخ تایرهای خود را حتما هایی که بالانس شده باشند با تمامی وزن خود که به طور مساوی در امتداد ً محیطی تایر تقسیم شده است، به راحتی و به صورت یکنواخت به چرخش در میآیند. یک تایر نا بالانس در هنگام حرکت خودرو باعث ایجاد ”لرزش در خودرو“ و یا ”بالا و پایین پریدن خودرو ”میگردد. وقتی که تایرهای جدید را روی خودرو کنید، بایستی قبل از نصب، حتماً نصب می بالانس کردن چرخها را انجام دهید.
اطمینان حاصل نمائید که زاویه چرخهای خودروی شما در جهت مناسب و بهینه ای نسبت به جاده و خودرو قرار دارند. تایرهایی که به طور نامناسب زیر خودرو قرار بگیرند، نه تنها قابلیت آن را در حرکت کاهش میدهند، بلکه به صورت نامنظم ساییده شده که این امر منجر به کاهش عمر مفید تایر خواهد شد. برای تنظیم چرخها از یک مکانیک با تجربه کمک بگیرید.

 

برخی از مواردی که تایر را از شرایط گارانتی خارج مینماید عبارت است از:

1-حرکت تایر با فشار باد داخلی نامناسب (کمتر یا بیشتر از حد مجاز)
2-برخورد تایر با موانع.
3-عبور از روی اشیاء تیز و برنده و یا داغ.
4-نامیزان بودن فرمان و یا سیستم تعلیق خودرو.
5-قرار گرفتن تایر در معرض و مجاورت روغن، گریس، نفت، بنزین.
6-حمل بار بیشتر از ظرفیت تحمل باد تایر و یا حرکت با سرعت بیش از حد مجاز مشخص شده روی دیواره تایر.آج لاستیک مهندسین طراحی لاستیک، طرح های مختلفی را بر اساس نیاز و هدف رانندگان و متناسب با شرایط آب هوایی مختلف،

نوع خودرو و شرایط جاده ها طراحی می کنند. آج لاستیک ها چهار نوع هستند:

1-جهت دار
2-متقارن
3-نامتقارن و جهت دار
4-نامتقارن

جهت دار (یک طرفه)

لاستیک هایی که آج جهت دار دارند در یک جهت می چرخند و در دیواره بیشتر آن ها فلشی وجود دارد که جهت چرخش را مشخص می کند. برای اینکه این تایر ها عملکرد خوبی داشته باشند باید در یک جهت باشند و از جلو به عقب جا به جا شوند. این گونه آج می تواند آب بیشتری را از سطح لاستیک خارج کند و بدین گونه آب پیمایش بهتری دارد.

متقارن

تایر هایی که آج متقارن دارند دارای یک لاگوی کاملاً مشابه در کل تایر می باشند (شیارهای مداوم و / یا لبه های مستقل).
تایر های متقارن بی صدا هستند به همین دلیل بیشتر در خودرو های سواری و غیر لوکس استفاده می شود. این تایر های در جهت های مختلف چرخیده می شوند به همین دلیل عمر طولانی و کارایی زیادی دارند.

نامتقارن

در ماشین های اسپرت بیشتر از تایر های متقارن استفاده می کنند، در این تایر ها طرح گل های مختلف برای حداکثر چنگ تایر برای چسبندگی در سطح خیس و/ یا زمستانی طراحی زنی در هر دو جاده مرطوب و خشک ترکیب می شوند. معمولاً می شود در حالی که قسمت خارجی تایر برای داشتن حداکثر توانایی پیچیدن در سطوح خشک نیاز به بلوک های بزرگ آج مشخص شده است تا لاستیک به صورت کاملاً بر روی دیواره این تایر ها تایر ”خارج“ و ”داخل“ صحیح بر روی .دارد قرار گیرد. لاستیک های با آج نامتقارن با طرح گل های متنوعی (خودرو )برای به حداکثر رساندن قابلیت جابجایی طراحی می شوند.

تایر های متقارن بی صدا هستند به همین دلیل بیشتر در خودرو های سواری و غیر لوکس استفاده می شود. این تایر های در جهت های مختلف چرخیده می شوند به همین دلیل عمر طولانی و کارایی زیادی دارند.

جهت دار/ نامتقارن

شکل جهت V نامتقارن بهترین نوع آن است که در این نوع تایر از الگوی آج /در میان انواع مختلف آج، آج تایر جهت دار تخلیه بهتر آب(آب پیمایش) استفاده می شود که این حالت باعث می شود تایر در هوای خشک چسبندگی داشته باشد. الگوهای چرخش این نوع آج با آج جهت دار یکسان است و باید شما آن ها را رعایت کنید. خودرو ها و وسایل نقلیه ای که تایر هایی با اندازه مختلف را در جلو و عقب خود دارند نمی توانند از تایر های با آج جهت دار/ نامتقارن استفاده کنند.

تایر های متقارن بی صدا هستند به همین دلیل بیشتر در خودرو های سواری و غیر لوکس استفاده می شود. این تایر های در جهت های مختلف چرخیده می شوند به همین دلیل عمر طولانی و کارایی زیادی دارند.

چند نکته در مورد انبار کردن لاستیک و نحوه نگهداری آن می پردازیم. در نگهداری طولانی مدت تایر باید به نکات زیر توجه نمود:

* حتی الامکان از نگهداری تایر برروی زمین آلوده به حلال های نفتی و یا روغن خودداری شود چون این امر موجب متورم شدن لاستیک و نفوذ روغن یا حلال به داخل اجزاء تایر می شود. ترجیحا بهتر است تایرها بر روی قفسه ها و خرک های مخصوص اینکار و به صورت عمودی نگهداری شوند. به همین دلیل برخی خودروهایی که می خواهند چند سال یک جا متوقف بمانند را روی جک یا خرک می گذارند.

* از نگهداری تایر در محیط خیلی گرم خودداری شود.
* با توجه به اینکه تایرهای تولید داخل غالبا فاقد پوشش پلاستیکی هستند بهتر است محل نگهداری آن ها طوری انتخاب شود که از تابش مستقیم آفتاب به آن ها پیشگیری شود.
* از قرار دادن تایرها برروی یکدیگر و به تعداد زیاد در طولانی مدت خودداری شود، در این حالت حداکثر تعداد تایرهای سبک ۰۱ و تایرهای سنگین از ۸ حلقه نباید بیشتر شود. در صورتی که به هر دلیل مجبور به انجام این کار هستید هر ۲ یا ۳ هفته یکبار تایرها را به نحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شوند.انبارداری تیوب در انبارداری تیوب نیز باید به نکات زیر توجه کنید:
*تیوب را دور از مولدهای حرارت )مثل بخاری و یا رادیاتور( و دور از نور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم آفتاب نگهداری کنید. برای این منظور بهتر است تیوب ها در داخل کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ و یا کارتن نگهداری شوند.
*از نگهداری تیوب به صورت تا خورده در طولانی مدت خودداری شود. زیرا تیوب از گوشه های محل تاخوردگی دچار ترک خواهد شد. در صورتی که ناچار به نگهداری تیوب بصورت تا زده هستید بهتر است محل تاخوردگی را هر از گاهی عوض نمایید.
*بهترین حالت نگهداری تیوب بازکردن آن در داخل تایر است. به هر حال برای جلوگیری از ترک در محل تا خوردگی سوزن تیوب را باز نموده تا کمی هوا در داخل تیوب وارد شود و از شدت تاخوردگی بکاهد. لاستیک ها را عمودی روی هم بچینید توجه کنید که اگر تعداد لاستیک های شما زیاد است آن ها را تقسیم کنید و بعد بچینید. یعنی اینکه برجی از لاستیک نسازید و ارتفاع چیدمان را بالا نبرید. چراکه تعداد زیاد لاستیک ها و قرار گرفتن آن ها روی هم باعث میشود تا فشار روی لاستیک های زیرین بیشتر شود. پس در نهایت لاستیک ها خراب میشود.
لاستیک ها باید از نور خورشید به دور باشند لاستیک ها به دلیل وجود کربن(دوده)، سیاه هستند. رنگ سیاه هم نور خورشید را بیشتر به خود جذب میکند. اگر تایر ها در معرض نور خورشید قرار گیرند دمای آنها به راحتی می تواند تا ۰۲۱ درجه سانتی گراد افزایش یابد. این مسئله باعث تخریب کائوچوی داخل لاستیک می شود.

لاستیک ها خنکی را دوست دارند

سعی کنید لاستیک ها را در محیطی خشک و بدون رطوبت ولی خنک نگهداری کنید. به هیچ عنوان لاستیک را در فضای باز انبار نکنید. چراکه هر نوع شرایط آب و هوایی روی لاستیک ها تاثیر گذارند.
بطور کلی تایر، تیوب و نوار نسبت به عوامل جوی بسیار تاثیر پذیرند و همچنین بایدازنگهداری آن ها در مجاورت مواد شیمیایی اجتناب نمود. با توجه به مراتب فوق برای نگهداری مناسب تایر توجه به نکات ذیل ضروری است:
*تایر را در محل خشک و خنک، زیر سقف نگهداری نموده، از قراردادن آن درمعرض نور مستقیم خورشید و دیگر منابع حرارتی خودداری کنید.
*از قرار دادن تایر در معرض منابع تولید ازن مانند خورشید، مراکز جوشکاریلامپ های بخار جیوه و کابل های فشار قوی خودداری کنید.*وجود مواد شیمیایی نظیر نفت، گریس و غیره در انبار و مجاورت تایر موجبتخریب اجزای تایر می گردد.
*حتی الامکان تایرها را بصورت عمودی روی قفسه های مناسب نگهداری کنیدو درصورتی که تایرها را به حالت افقی روی یکدیگر قرار می دهید نباید ارتفاعچیدن آن ها از 5/1 متر تجاوز کند.
*در صورت کمبود جا و در مواقع ضروری ( آنهم برای مدت زمان کوتاه) میتوان حداکثر تا تعداد ده حلقه تایر سبک و در اندازه های سنگین حداکثر تا تعداد پنج حلقه تایر را بر روی هم قرار داد. ضمنا باید هر دو تا سه هفته یکبار، تایرها را بنحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شود تا از تغییر شکل و دفرمه شدن تایرها جلوگیری گردد.
*تایر ها را از ناحیه طوقه بلند نکنید. قالبهایی تیز(برنده) و چنگال های(ناخن های) لیفتراک باعث صدمه زدن و پارگی ناحیه طوقه تایر گردیده و امکان نشتی هوای داخلی تایر را از همان نواحی صدمه دیده، فراهم می نماید.
*لازم است که نقل و انتقال تایرها، با احتیاط و توسط لیفتراک های دارای شاخک های مناسب با روکش لاستیکی انجام گیرد. در صورت نبودن شاخک مناسب، می بایست حمل و جابجایی این تایر ها با استفاده از نوارهای پهن(غیر از فلز و زنجیر و معمولا از جنس برزنت) انجام گیرد.
*برای حمل از گیره های مخصوص جهت حفظ فاصله طوقه ها استفاده می گردد. انبارداری تایرهای نو

*تمامی تایر ها باید در مکانی خشک (عاری از رطوبت) و تاریک و خنک نگهداری شون در صورتی که تایرها را در محیط باز نگهداری می نمایید، باید با پوشش مخصوص ضد آب پوشیده شوند.

*کلیه تایرها باید در زمان نگهداری، از تماس با آب و رطوبت محافظت گردند. در صورت امکان، تایرها را بر روی رینگ نصب نموده و به میزان 55 درصد فشار باد داخلی استاندارد باد زده و بصورت عمودی(ایستاده) نگهداری نمایید.
*تایر ها باید دور از دستگاه های الکترونیکی مثل موتورها و کلیدهای برق نگهداری شوند. این دستگاه ها منابع گاز ازون می باشند که باعث ایجاد ترک های ریز در لاستیک بدنه تایر می گردند.
*تایرها نباید نزدیک به گازوئیل یا روان کننده ها نگهداری شوند، زیرا لاستیک بدنه تایر، گازهای تبخیر شده از گازوئیل و روان کننده ها را جذب نموده و باعث خرابی تایر می گردد. لازم است که تعداد کافی کپسول آتش نشانی(دستگاه خاموش کننده) در انبار وجود داشته باشد و مطمئن شوید که خروجی های اضطراری انبار مسدود نبوده و براحتی قابل دسترسی باشند.
*تایرها را از هر گونه شئ نوک تیز که باعث سوراخ شدن آن ها می گردد، دور نگهدارید.شرایط کلی محیط انبار برای نگهداری لاستیک *کف انبار باید با بتون یا آسفالت و یا سنگ فرش پوشیده شده باشد بطوریکه کاملا مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده و تمیز و قابل شستشو باشد.
*روشنایی انبارها طوری باشد که از نور کافی برخوردار بوده و حتی الامکان این روشنایی از نور طبیعی باشد و طراحی نورگیرها بایستی طوری باشد که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.
*انبار باید دارای سکوی تخلیه و بارگیری باشد که می تواند ثابت و یا متحرک بوده و برای تسریع در امر بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار گیرد و ارتفاع آن در صورت ثابت بودن به اندازه ارتفاع خودروهای حمل بار باشد و در صورت استفاده از تجهیزات مکانیکی (جک هیدرولیک) می تواند قابل تنظیم برای کلیه خودروها باشد چیدمان تایرها باید طوری باشد که محموله ای که زودتر وارد انبار می گردد، زودتر خارج شود.
*دمای هوای انبار معمولی، عموما بین 15 تا 03 درجه سانتی گراد می باشد.
شرایط نگهداری تایرهای مصرف شده
*تایرها را قبل از انبار کردن، بازرسی و تمیز نموده و در صورت نیاز آنها را تعمیر و سپس ذخیره سازی نمایید.
*تعمیر نواحی صدمه دیده تایر که در آن نواحی سیم یا نخ، نمایان شده است، بسیار مهم می باشد. رطوبت می تواند به بخش های آسیب دیده تایرکه شامل نواحی سیم یا نخ نمایان شده می باشد، رسوخ نماید.
*کلیه دستورالعمل های ذخیره سازی تایرهای مصرف شده همانند دستورالعمل های ذخیره سازی تایرهای نو می باشد، لذا رعایت دستورالعمل های ذخیره سازی تایرهای مصرف شده نیز الزامیست.
*توجه: به هیج وجه تایری را که بر روی دستگاه نصب شده است، تعمیر نکنید.(حرارت دادن و باف زدن و… باید در حالت خارج از رینگ انجام شود). انبار تایر های نصب شده روی دستگاه (ماشین)
*شرایط نگهداری از تایرهای نصب شده برروی دستگاهی که قرار است به مدت طولانی متوقف باشد به شرح زیر است.
*هر یک از تایرها را با پوشش محافظ مخصوص ضد آب بپوشانید.
*خودروهای متوقف و ساکن، می بایست ماهی یکبار حرکت کنند تا از تخت شدگی تایر که بر اثر تغییر ابعاد ناشی از اعمال تنش بر روی یک بخش از تایر ایجاد گردیده، جلوگیری شود.
*در صورتی که شرایط ذخیره سازی و نگهداری تایر بسیار مشکل می باشد، با نمایندگی های مربوطه برای اخذ راهکار مناسب مشورت نمایید.

انتخاب برند محصول